Expertul economic Viorel Gîrbu pentru INFODEBIT: Bugetul Public Național a ratat pe durat primelor 5 luni ale anului curent venituri fiscale de ordinul a 4,1 mld. Lei urmare crizei sanitare

Expertul economic Viorel Gîrbu pentru INFODEBIT: Bugetul Public Național a ratat pe durat primelor 5 luni ale anului curent venituri fiscale de ordinul a 4,1 mld. Lei urmare crizei sanitare

Execuția Bugetului Public Național s-a soldat cu un deficit în mărime de 3,3 mld. Lei pe durata primelor 5 luni ale anului. Făcând referință la datele anului trecut pentru perioada raportată, deficitul finanțelor publice a urcat în anul curent cu 1,4 mld. Lei. Această evoluție este consecința executării mai reduse cu 3% a părții de venituri, coroborată cu o creștere cu 2,6% a părții de cheltuieli. Scăderea veniturilor fiscale a fost determinată în special de reducerea încasărilor din aplicarea TVA cu peste 600 mil. lei și a încasărilor din aplicarea impozitului pe veniturile persoanelor juridice cu peste 400 mil. lei, această scădere fiind compensată parțial de creșterea cu 193 mil. lei a încasărilor din aplicarea accizelor la mărfurile importate. Suplimentar, reducerea veniturilor din aplicarea impozitelor și taxelor a fost compensată de creșterea încasărilor din contribuții și prime de asigurări obligatorii, precum și a veniturilor din proprietate (dividende aferente veniturilor realizate de întreprinderile de stat sau controlate de stat).

Scăderea încasărilor din aplicarea impozitelor pe venit și a impozitelor pe mărfuri și servicii este o consecință directă a contractării economice urmare crizei sanitare declanșate pe plan mondial. Pierderea veniturilor fiscale din anul curent este totuși semnificativ mai mare. Estimarea mărimii veniturilor fiscale ratate de Bugetul Public Național pe durata primelor 5 luni ale anului în baza datelor privind mărimea încasărilor fiscale aprobate la început de an, raportate proporțional la perioada calendaristică vizată, indică asupra unor pierderi de ordinul a 4,1 mld. Lei. În acest caz, prin scăderi ale volumelor mijloacelor încasate sunt caracterizate toate grupele de venituri fiscale, cea mai majoră reducere fiind atestată în cazul impozitelor pe proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat care au înregistrat contractări ale veniturilor generate estimativ de ordinul a 78%.

Sub aspectul bugetelor componente a Bugetului Public Național cea mai importantă scădere a veniturilor de bază este atestată în cazul bugetului de stat și a bugetelor locale.

Reducerea semnificativă a veniturilor publice a impus pe durata anului curent revizuirea părții de cheltuieli a Bugetului Public Național. Opinia cu referire la volumul cheltuielilor finanțate din contul mijloacelor publice sub aspect funcțional pe durata primelor 5 luni ale anului, la o privire de ansamblu, nu este totuși inechivocă. Deși Republica Moldova se confruntă cu o criză a sistemului de ocrotire a sănătății, expus la presiuni majore pe fundal de criză epidemiologică, volumul finanțării sectorului vizat pe perioada primelor 5 luni ale anului a fost redusă cu 18% față de mărimea alocațiilor aprobate la început de an, calculată proporțional pentru perioada calendaristică vizată. Este cazul să se menționeze în acest sens că bugetul aprobat pe anul în curs a fost estimat pentru condiții obișnuite de activitate. Scăderea volumului cheltuielilor finanțate pe restul domeniilor este la fel semnificativă. Indicativă în acest sens este și înjumătățirea alocațiilor pentru serviciile în domeniul economiei, de rând cu domeniile protecției mediului și gospodăriei de locuințe și gospodăriei serviciilor comunale. Singurul domeniul pentru care calculul mărimii proporționale pentru perioada calendaristică vizată a mărimii alocațiilor finanțate, față de sumele aprobate inițial pe acest an, arată același rezultat, este cel al protecției sociale.

Preluarea parțială sau integrală a materialului se face doar cu indicarea sursei active www.infodebit.md, iar pentru publicațiile tipărite - Biroul istoriilor de credit Infodebit.