Expertul economic Viorel Gîrbu pentru INFODEBIT: Controalele fiscale au generat venituri de 626,5 mil. lei din impozite, taxe și majorări de întârziere în primul semestru al anului

Expertul economic Viorel Gîrbu pentru INFODEBIT: Controalele fiscale au generat venituri de 626,5 mil. lei din impozite, taxe și majorări de întârziere în primul semestru al anului

Pe durata primelor 6 luni ale anului, Serviciul Fiscal de Stat a efectuat 14,4 mii controale fiscale. Din numărul total, în cazul a 7,4 mii de controale efectuate (51% din total) au fost atestate încălcări care s-au soldat cu stabilirea unor impozite sau taxe neachitate și majorări de întârziere în mărime de 626,5 mil. lei, precum și aplicarea unor sancțiuni fiscale în mărime de 185,7 mil. lei. Cele mai multe din controale (65% din total) s-au realizat la fața locului prin metoda de verificare tematică (privind restituirea TVA, accize, înregistrarea/anularea plătitorilor de TVA, restituirea impozitului pe venit/verificarea obligațiilor persoanelor fizice), s-au prin metoda operativă (24% din total). Controale fiscale la fața locului, prin metoda de verificare totală (controale planificate) au fost realizate într-un număr semnificativ mai mic (2,6% din total), totuși, majoritatea impozitelor și taxelor nedeclarate (82% din total) care au fost identificate pe durata primelor 6 luni ale anului, urmare a controalelor fiscale realizate de Serviciul Fiscal de Stat, au rezultat urmare acestui tip de control fiscal.

Situația descrisă din anul curent nu este una deosebită. La o privire de ansamblu, datele privind rezultatele controalelor fiscale realizate de autoritatea de resort denotă discrepanțe din perspectiva metodelor de control folosite. Pentru perioada 2015-2020 informațiile disponibile public indică asupra rolului semnificativ pe care îl exercită în stabilirea impozitelor și taxelor nedeclarate, controalele fiscale la fața locului prin metoda de verificare totală (controale planificate sau privind lichidarea, sau suspendarea activității agentului economic și alte controale fiscale neplanificate) care, deși dețin un număr mic din totalul controalelor efectuate, asigură majoritatea din suma totală calculată a impozitelor, taxelor sau a majorărilor de întârziere aplicate pe durata unui an. Rezultatele obținute urmare efectuării controalelor fiscale prin metoda verificării totale se poziționează drept un reper privind situația reală în partea ce ține de conformarea fiscală în țară. Controale fiscale planificate, la fața locului, prin metoda de verificare totală, s-au soldat în perioada 2016-2020 cu o pondere a încălcărilor stabilite din numărul total al controalelor efectuate de 98% sau mai mult.

Această realitate ridică cel puțin 2 semne de întrebare. Procentul de peste 98% al abaterilor atestate pe durata acestor controale este exagerat de mare și poate indica atât asupra unor deficiențe ale cadrului normativ din domeniu, cât și asupra ineficienței în aplicarea altor metode de control fiscal. Deși nu există date prezentate în acest sens, este lesne de presupus că efectuarea unui control fiscal prin metoda verificării totale este costisitor din perspectiva resurselor solicitate de Serviciul Fiscal de Stat.

În egală măsură, impedimentele inerente acestui proces, care pot apărea în activitatea entităților supuse acestui gen de control, pot fi apreciate ca fiind semnificative. Celelalte metode folosite în controalele fiscale au asigurat pe durata ultimilor ani identificarea unei ponderi mai redusă a încălcărilor din numărul total de controale efectuate, uneori chiar considerabil mai mică. Situația descrisă poate sugera necesitatea unei mai bune înțelegeri a condițiilor care duc la un număr atât de mare a încălcărilor stabilite prin metoda de verificare totală, dar și asupra necesității dezvoltării unor metode noi de realizare a controalelor fiscale, precum și de îmbunătățire a celor existente, în vederea alinierii rezultatelor la performanța obținută în cadrul unor controale realizate prin metoda verificării totale.

Preluarea parțială sau integrală a materialului se face doar cu indicarea sursei active www.infodebit.md, iar pentru publicațiile tipărite - Biroul istoriilor de credit INFODEBIT.