Cum procedați în cazul în care escrocii au luat un credit pe numele dumneavoastră?

Cum procedați în cazul în care escrocii au luat un credit pe numele dumneavoastră?

De regulă, victima acestei escrocherii află despre existența unui credit luat pe numele său foarte repede. Deoarece ratele lunare prevăzute de contractul credit nu se achită, debitorul, fiind în întârziere, este contactat de reprezentantul băncii sau de compania de colectare a datoriilor.

Primul apel telefonic de la colectori poate părea o greșeală. „Nu am luat nici un credit, nu mă deranjați” – asemenea reacție este obișnuită debitorului, care nu știe că el este dator. Însă, pe parcursul mai multor apeluri telefonice insistente, se confirmă faptul că, în baza documentelor prezentate, acest credit a fost luat anume de el.

Cum s-a întâmplat acest lucru?

O astfel de situație poate apărea ca urmare a pierderii sau a furtului documentelor (actelor), în special a buletinului de identitate, pașaportului sau permisului de conducere.

Escrocii pot găsi o persoană care seamănă cu dumneavoastră, ca să-l aducă la bancă și să-l prezinte ca un potențial împrumutător sau pot înlocui fotografia dumneavoastră de pe actul de identitate, cu fotografia altei persoane.

O altă variantă poate fi atunci când angajatul băncii poartă vina, al cărei client sunteți sau ați fost vreodată. Având acces la datele dumneavoastră personale, angajatul băncii ar putea să le folosească în scopuri frauduloase.

Ce se poate face cu creditul pe care nu l-ați luat/ contractat?

Adresați-vă la bancă și depuneți o plângere, prin care explicați situația solicitând renunțarea la urmărirea datoriei de la dumneavoastră în baza acestui contract de credit, anexând la plângere probele care demonstrează că ați fost victima unei escrocherii.

De regulă, escrocheriile privind obținerea de credite sunt comise cu actele de identitate furate sau pierdute. Prin urmare, în cazul în care pașaportul dumneavoastră a fost furat sau dacă l-ați pierdut, neîntârziat trebuie să apelați la poliție. Făcând acest lucru, va fi mult mai simplu să dovediți că într-adevăr nu ați beneficiat de acest credit. În al doilea rând, luați legătura cu Biroul istoriilor de credit INFODEBIT și raportați imediat pierderea/ dispariția actelor. Astfel, vă asigurați că organizațiile de microfinanțare/ băncile partenere nu vor mai acorda credite în baza actelor dumneavoastră dispărute.

Pentru a demonstra băncii că nu ați beneficiat de acest credit solicitați să vă elibereze copia contractului de credit, pentru a contrapune semnătura din contract cu semnătura dumneavoastră. Totodată poate fi solicitată și efectuată expertiza grafologică.

Un alt mijloc de probă poate servi furnizarea datelor exacte despre imposibilitatea prezenței fizice la bancă și/ sau semnării contractului de credit la data indicată în contract. De exemplu, puteți prezenta ordinul angajatorului cu privire la acordarea concediului anual de odihnă, precum și documente care atestă aflarea în perioada de vacanță pe teritoriul unei alte țări.

După ce ați depus plângere la bancă, chiar dacă buletinul dumneavoastră nu a fost furat, trebuie să vă adresați la poliție precum că sunteți victima infracțiunii de escrocherie în temeiul art. 190 al Codului Penal al Republicii Moldova. Dar totodată nu uitați de răspundere penală pentru denunț intenționat fals.

Este banca obligată sau nu să anuleze datoriile create de escroci?

Pe de o parte, în cazul în care persoana nu a încheiat un contract de credit și nu a primit banii de la bancă, este evident că banca poate renunța la urmărirea acestei datorii. Iar pe de altă parte – banca, de asemenea, este parte vătămată, banii care au fost eliberați nu au fost returnați, așa că banca are tot dreptul să nu facă acest lucru benevol. Cu atât mai mult cazul în care banii au fost transferați în contul dumneavoastră.

Ce facem în cazul în care banca refuză să anuleze benevol contractul de credit?

Adresați-vă în instanța de judecată competentă, solicitând declararea nulității contractului de credit. Va trebui să demonstrați în instanța de judecată că semnătura aplicată pe contractul de împrumut este falsă și nu vă aparține. În acest caz, instanța va dispune efectuarea expertizei grafologice, care va stabili identitatea sau falsificarea semnăturii.


De asemenea, victima escrocheriei, prin intermediul instanței de judecată, are dreptul de a solicita repararea prejudiciului moral. Din cauza controlului necorespunzător asupra activității angajaților băncii, ultima a admis apariția unei situații în care dumneavoastră ați devenit victima unei infracțiuni de escrocherie. Banca va avea drept de regres împotriva persoanei vinovate.

Are nevoie victima escrocheriei să-și schimbe, în asemenea caz, actul de identitate?

Da, este de dorit, deoarece actul de identitate a fost deja compromis. În cazul în care nu a fost implicat în escrocherie nici un angajat al băncii, iar organele de drept nu au reușit să rețină infractorii, atunci datele dumneavoastră personale ar putea fi folosite în scopul obținerii unui alt credit într-o altă bancă.